معرفی ابزار

لزوم بکارگیری ابزار و ادوات متناسب با مشاغل

لزوم بکارگیری ابزار و ادوات متناسب با مشاغل

در دنیای امروز با توجه به گستردگی مشاغل و لزوم وجود انواع و اقسام کارها ابزار و ادوات مختلف و متفاوتی هم ابداع، طراحی و ساخته شده است.

هر روز هم این مشاغل گسترده تر و ریزتر میشوند.

ریزتر به این معنا که اگر ما در چندین سال گذشته، مثلاً شغلی به عنوان دندانپزشک داشتیم، امروز این دندانپزشکی به چندین شغل ریزتر و کاربردی تر تقسیم شده است. مثلاً درمان ریشه دندان، ارتودنسی، ایمپلنت، ترمیم دندان.

بازار و ادوات مربوط به هرکدام از این ها، ویژه همان شغل خاص طراحی و تولید شده‌ است.

لزوم بکارگیری ابزار و ادوات متناسب با مشاغل

ابزار و اداوت مخصوص مشاغل

البته ابزار و ادوات ساده و در دسترسی هم هستند که در همه مشاغل و در هر جایی مورد استفاده قرار می گیرند. ابزاری مانند اره، چکش، پیچ گوشتی، انبردست یا بهتر بگویم ابزاری که درون یک جعبه ابزار یافت می‌شود.

موارد فوق، همه وسایلی هستند که در بیشتر مشاغل از آنها بهره گرفته می شود.

اما وسیله ای مانند سنبه، رنده نجاری، کولیس و یا مغار ابزاریست که مخصوص کار نجاری است و در جاهای دیگر کارایی ندارد.

یا در شغلی مانند بنایی از ابزار و ادوات دیگری مانند ماله، شاقول، استانبولی، گیره، دستگاه مکنده خاک اره و یا تراز که مخصوص این حرفه است استفاده می شود.

یا در یک الکتریکی شما وسایلی مانند فازمتر، سیم لخت کن و یا دم باریک مشاهده می کنید که یک برق کار در کار تخصصی خود از این ابزار بهره می گیرد.

یا یک آرایشگر در آرایشگاه خود علاوه بر صندلی مخصوص آرایشگران، از انواع شانه، قیچی، برس رنگ مو، سشوار و یا دستگاه مخصوص بخور، گیره مو و وسایل مخصوص فر کردن و پیچیدن مو و … استفاده می کنند.

آشپز در آشپزخانه خود از انواع کارد و چاقو، ملاقه، قابلمه، ماهی تابه، گاز، فر و … استفاده می‌کند که مخصوص کار آشپز است.

بکارگیری ابزار و ادوات متناسب با مشاغل

 

گرچه که ممکن است برای سفت کردن پیچ دسته ی قابلمه، از یک پیچ گوشتی کمک بگیرد و یا میخی را برای گذاشتن پیش بند خود به کمک چکش به دیوار بکوبد.

که اینها همان ابزار و ادوات ساده و همگانی است که در هر شغلی از آن کمک گرفته می‌شود.

اما مثلاً یک پزشک در مطب خود از لوازم و ادوات مخصوص به شغلش مثل دستگاه فشار سنج برای کنترل فشار خون، گوشی مخصوص برای شنیدن صدای قلب، دستگاه سونوگرافی و انواع وسایل مخصوص تزریق سرم ها و آمپولها استفاده می کند.

در نظر بگیرید یک خیاط برای دوخت لباس های مختلفی که سفارش می گیرد به ابزار و وسایلی مانند چرخ خیاطی، اتو، کاغذ گراف، سانتیمتر، قرقره، قیچی، ماسوره، انگشتانه، میز برش، انواع سوزن و غیره احتیاج دارد.

در پایان میخواهیم پس از بیان مطالب فوق به این نکته اشاره کنیم که مشاغل مختلف باید از ابزار و ادوات مخصوص و مربوطه برای انجام کارهای خود بهره بگیرد تا بتوانند کارها را باکیفیت و سرعت انجام دهند.

البته ناگفته نماند که بعضی از وسایل استفاده همگانی دارد، مثلا الان در دنیای امروز داشتن یک کامپیوتر تقریبا برای هر شغلی ضروری و لازم است و همه متناسب با شکل کار خودشان از آن بهره می برند.

به هر حال باید این را بدانید که بکارگیری از ابزار و ادوات متناسب با هر شغل، کارها را برای ما ساده تر، آسان تر و راحت تر خواهد کرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.