معرفی ابزار

پیچ گوشتی و کاربرد آن

پیچ گوشتی و کاربرد آن

طبعا نمی توان تصور کرد که امروزه دیگر خانه ای پیدا شود که لااقل یک پیچ گوشتی در آن وجود نداشته باشد! چون پیچ گوشتی جزو ابزارهای دستی اولیه محسوب می‌شود که به دلیل کارایی بالای آن باید در هر مکانی وجود داشته باشد.

همچنین کارایی بالای آن سبب شده که حتما از انواع پیچ‌گوشتی در کارهای مختلف استفاده شود.

اما با تمام سادگی که این ابزار دارد شاید لازم باشد که برای آشنایی بیشتر با آن در این پست و پست های بعدی پیرامون این موضوع با ما همراه باشید.

 

پیچ گوشتی چه نوع ابزاری است؟

پیچ‌گوشی دارای یک دسته و یک میله است که قسمت انتهایی میله داخل پیچ قرار می‌گیرد و با چرخاندن دسته، پیچ باز و بسته می شود.

میله آن باید حتما از جنس فلز مقاوم و سختی باشد تا در برابر پیچیدن و خم شدن مقاوم باشد و دسته آن معمولا از انواع جنس های فلزی، چوبی، پلاستیکی، و طوری ساخته می‌شود که شیاردار باشد تا در داخل دست و هنگام کار سور نخورده و برای انسان خطری را ایجاد نکند.

به عبارت بهتر باید گفت پیچ گوشتی یک نوع ابزار دستی است که برای شل و سفت کردن و یا همان باز و بسته کردن و پیچاندن پیچ ها به کار می رود.

این کار با استفاده از خاصیت گشتاوری و اهرمی پیچ‌گوشتی انجام می شود و نوع عملکرد انواع پیچ گوشتی باعث می شود که ما نیروی کمتری را برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده کنیم.

چگونه از انواع پیچ گوشتی باید استفاده کنیم؟

برای یستن پیچ با استفاده از پیچ گوشی مرحل زیر را به تریتیب انجام دهید.

  1. سر پیچ گوشتی را متناسب با شیار پیج مورد نظر انتخاب کنید.
  2. پیچ را در محل مورد نظر قرار داده و مستقیم نگه دارید
  3. نوک پیچ گوشتی را در سر پیچ مورد نظر قرار دهید.
  4. آن را در جهتی که می‌خواهید پیچ را باز یا بسته کنید بچرخانید

در صورتی که بخواهید پیش را خارج نمایید، باید پیچ گوشتی را در جهت خلاف عقربه های ساعت حرکت دهید.

دقت کنید استفاده نادرست از پیچ گوشتی ممکن است به شما آسیب برساند و یا اینکه موجب از بین رفتن یا آسیب رسیدن به پیچ و یا حتی پیچ گوشتی شود.

در برخی از انواع پیچ‌گوشتی ها از سیستم چرخش جغجغه ای استفاده می‌کنند که باعث راحتی بیشتر در انجام کارها می شود و در نوع دیگری از این پیچ‌گوشتی ها از نیروی موتور الکتریکی برای پیچیدن و باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود.

این پیچ گوشتی‌ها سرعت بالایی دارند و نیروی بدنی بسیار کمی را می طلبد.

بهترین جنسی که برای میله و نوک این ابزار به کار برده می شود فولاد کروم وانادیوم است که هم در برابر زنگ زدگی مقاوم است و هم جنس بسیار محکمی نیز دارد.

در پیچ گوشتی‌هایی که سری آنها عوض می‌شود و دسته ثابت است تلاش شده که سری آنها خاصیت آهنربایی داشته باشد تا نوک آن محکم به دسته بچسبد و فرد بتواند کنترل بیشتری روی آن داشته باشد و کار نیز راحت تر باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.