معرفی ابزار

انواع مته های دریل کدامند و در کجا کاربرد دارند؟

انواع مته های دریل کدامند و در کجا کاربرد دارند؟

دانستیم که برای سوراخ کاری روی قطعات مختلف باید از دریل استفاده کنیم. اما در واقع این انواع مته های دریل هستند، که در روی سطح کار کرده و ایجاد سوراخ می کنند.

البته متناسب با جنس هر قطعه، نیاز به نوع مشخصی از مته پیدا می کنیم. پس در این صورت لازم است که در مورد انواع مته ها اطلاعاتی را کسب کنیم، تا در صورت نیاز بتوانیم انتخاب درستی در این زمینه و در هنگام کار داشته باشیم.

اگر در این پست و احتمالاً در پست بعدی نیز با ما همراه باشید، اطلاعات مختصری در مورد انواع مته های دریل برای شما بیان خواهیم کرد.

 

معرفی انواع مته های دریل

مته ی چوب

چون جنس خود چوب و سطوح و قطعات چوبی سختی زیادی ندارند و اتفاقاً ساختمان نرم و خوش برشی دارند، نیاز به مته ی خیلی محکمی نداریم.

و حتی می ‌توانیم از مته ی آهن برای این منظور استفاده کنیم. مته ی چوب قیمت مناسبی دارد و برای کار روی چوب و ام دی اف به کار می رود.

مته ی آهن

از این نوع مته برای سوراخ کاری روی فلزات بهره می‌ برند. فلزاتی چون آهن، چدن، آلومینیوم و غیره

مته ی آهن کوتاه

از انواع مته هایی است که برای سوراخ کاری روی ورق های فلزی البته با ضخامت کم استفاده می ‌شود.

زیرا این نوع که از انواع مته های دریل است. دارای قدی کوتاه است و کوتاه بودن آن باعث می ‌شود که احتمال شکستن در موقع سوراخ کاری به حداقل خود برسد.

مته ی آهن بلند

همانطور که از اسم این مته مشخص است برای ورقه های با ضخامت و عمق زیاد مورد استفاده است.

و چون قد مته بلند است، احتمال شکستن آن در موقع سوراخ کاری افزایش می‌ یابد. پس برای سالم ماندن مته بهتر است از دور کم ان کمک بگیرید.

مته ی آلومینیوم

یکی از انواع مته های دریل است، که برای کار روی فلزاتی چون برنج، مس و آلومینیوم استفاده می ‌شود.

مته ی الماسه

از انواع مته هاست که بسیار کاربرد دارد. چون این نوع مته باید از استحکام و قدرت بالایی برخوردار باشد، جنس آن را از فولاد کاربید می سازند.

برای همین از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. که می ‌توان با آن روی سطوحی مانند انواع سنگ، بتن، سیمان، سوراخ کاری کرد.

با اینکه از نظر ظاهری شبیه به مته چوب و فلز است، اما در سر این نوع مته زایده هایی وجود دارد که به آن الماسه می ‌گویند.

اگر از این نوع که از انواع مته های دریل است، در سوراخ کاری فلز استفاده شود سر آن ذوب شده و میسوزد.

مته چهار شیار

از این نوع از انواع مته ها ی دریل، در دریل بتن کن استفاده می شود. و در سه اندازه طراحی و ساخته می شود. حداکثر سوراخی که می تواند روی سطح ایجاد کند، با قطر ۳۰ میلی‌ متر خواهد بود.

مته های چهار شیار جهت دستگاه های بتن کن تا ۵ کیلوگرم استفاده میشوند.

مته پنج شیار

از این نوع مته هم برای دریل های بتن کن استفاده می شود. با این تفاوت که جهت سوراخ کاری با قطر های بالاتر نسبت به مته  چهار شیار استفاده شده و سر الماسه ی قوی تر و بزرگتر آن قدرت این مته را چند برابر می‌ کند.

و با این وسیله می‌ شود قطر بیشتری را سوراخ کاری کرد و قسمت اتصال آن هم دارای چهار شیار است و جهت دستگاه های بالای ۵ کیلو و سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.