معرفی ابزار

انبردست ها و تنوع آن در بازار

انبردست ها و تنوع آن در بازار

در این پست میخواهیم شما را با انواع انبردست ها که در بازار وجود است آشنا کنیم و حتی الامکان نحوه استفاده از آن ها را برایتان بیان کنیم.

البته نه اینکه ما قادر هستیم تمام انواع انبردست ها را به شما معرفی کنیم، بلکه تعدادی را که معروف تر و کاربردی تر هستند مدنظر قرار میدهیم.

امیدواریم این مطالب و مطلب پست گذشته درباره انبردست برایتان مفید باشد.

تقسیم بندی انبردست ها

انبردست ها را به طور کلی به دو نوع انبردست های صنعتی و الکترونیکی تقسیم می‌کنند.

انبردست های الکترونیکی ویژه کاربری در صنعت برق است و نوک (یا همان فک های) آن طوری طراحی شده اند که برای برش سیم و کابل، خم کردن، چرخاندن و نگه داشتن آن ها قابل استفاده باشد و دارای عایق بندی برای محافظت از جریان برق نیز می‌باشد.

در انبردست های صنعتی، فک ها کوتاه و متصل به محور و دسته ها بلند ساخته می شود تا این امکان را فراهم سازد که با حداقل نیرو بتوان بیشترین فشار را به شیء مورد نظر وارد کرد.

اما به شیوه دیگری نیز این ابزار یعنی انبردست ها را تقسیم بندی کردند که عبارتند از:

  • دم باریک
  • دم پهن
  • دم گرد
  • دم سوزنی
  • دم خم

در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر کدام از این انبردست ها می‌پردازیم

دم باریک

یک نوع انبردست است با دو فک که نسبت به فک انبردست معمولی، بلندتر و باریکتر است، و شکلی شبیه به مخروط دارد.

با توجه به شکل خاص آن، استفاده از آن در جاهایی است که با توجه به فضای محدود، و جایی که امکان ورود دهانه انبردست معمولی وجود ندارد، و یا جایی که دهانه کوتاه انبردست به آن نمی رسد، از دم باریک استفاده می‌شود.

از دم باریک برای نگه داشتن و خم کردن قطعات فلزی نازک تر و بریدن سیم و کابل استفاده می‌شود.

همینطور برای قرار دادن وسایل کوچک و ریز مانند واشر هم می‌توان از آن کمک گرفت.

دم پهن

برخلاف دم باریک که زبانهای قدرتمندی ندارد و برای کارهای سنگین نمی‌توان از آن بهره گرفت و نباید فشار زیادی را به زبان‌های آن وارد کرد اما دم پهن بر عکس دم باریک برای نگه داشتن اشیای ضخیم و پهن در فضاهای باریک و بلندی که انبردست به آن نمی رسد، مورد استفاده است و قدرت بیشتری نیز دارد.

دم گرد

این هم نوعی دم باریک است که زبانهای آن کوتاه و گرد می باشد.

از آن برای ساختن حلقه از سیم و مفتول فلزی مثل ساخت حلقه های زنجیر استفاده می شود.

ولی نمی‌توان برای نگه داشتن چیزی یا شیء از آن استفاده کنیم.

دم سوزنی

همانطور که از اسم آن پیداست برای فضاهایی که حتی دم باریک نیز نمی تواند دسترسی به آن داشته باشد و یا جایی که دم باریک معمولی هم برای آن کوتاه است استفاده می شود.

دم خم

مدل دیگری از انبردست ها است که مانند دم باریک برای کارهایی از آن بهره گرفته می شود که فضای ارتفاعی کمی در بالای سطح کارمان وجود دارد و دم باریک معمولی و یا انبردست در آن فضا جای داده نمی‌شود.

نوک دم خم زاویه ۴۵ و یا ۹۰ درجه دارد.

یک سوال درباره انبردست ها

سوالی که حائز اهمیت است و شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد و فنری است که بین دو دسته انبردست طراحی شده و در بعضی از آنها قرار گرفته است.

وجود این فنر برای چیست؟

این فنر برای این ساخته شده که دهانه انبردست باز بماند و فقط زمانی که فشار به دسته های آن وارد می کنیم دهانه انبردست بسته شود و وجود این فنر باعث می شود که بتوان با یک دست هم از آن استفاده کرد و بتوان با یک دست با آن کار کرد.

زمانی که زبانه این ابزار بسته می شود دیگر لازم نیست با دو دست آن را باز کنیم!

زبانه‌های انبردست به صورت خودکار به وسیله همین فنر از هم باز می ماند.

 

تمامی این انبردست ها که نام بردیم علاوه بر سایز بزرگ در سایزهای کوچک تر و به اصطلاح سایز مینیاتوری برای کارهای ظریف تر و کارهای الکترونیکی ساخته و به کار گرفته می‌شوند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.