معرفی ابزار

اره ی دستی و چگونگی کاربرد آن

اره ی دستی و چگونگی کاربرد آن

فکر می‌کنم حتی در دنیای پیشرفته ی امروز و با تکنولوژی های همچون الکترونیک و دیجیتال کمتر کسی است که اره ی دستی را ندیده و یا در مورد آن مطالبی را نداند.

ولی ما باز هم می خواهیم اطلاعاتی را در این زمینه برای اندک افرادی که شاید، تا به حال حتی اره ی دستی را ندیده باشند در اختیار آن ها قرار دهیم.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

 

اره ی دستی و کاربردهای آن

اره ی دستی جزء ابزارهایی است که بشر اولیه آن را ساخت و به صورت گسترده‌ای از آن بهره می ‌برد. اره های ساخته شده از فلز، در مصر باستان و نزدیک به سه هزار سال پیش ساخته شد.

اره یکی از ابزارهایی است که، برای به دونیم کردن،  قطع کردن،  بریدن و یا قطعه قطعه کردن چیزی به کار میرود.

و از یک تیغه، سیم یا زنجیر، با یک لبه ی تیز دندانه دار ساخته میشود یا بهتر بگوییم اره ی دستی دارای یک دسته معمولی چوبی و یک تیغه ی فلزی دندان دار است، که برای بریدن اجسام و قطعات مختلفی مثل بریدن و قطع کردن چوب استفاده می شود.

و معمولاً در جاهایی کاربرد دارد که دیگر با کارد و یا قیچی نمی‌توان چیزی را برید و یا آن را قطع کرد. چون معمولاً این قطعات خیلی بزرگ و یا ضخیم هستند.

کاربرش توسط اره، با حرکت رفت و برگشتی و اصطکاکی که بین دندانه های اره و قطعه ی کار به وجود می‌آید انجام می پذیرد.

از انواع اره دستی و برقی مخصوصاً در نجاری و درودگری و در رشته های فنی و کارگاه های صنعتی و خیلی از پیشه ها و کارهای دیگر استفاده می شود.

عوامل مختلفی مانند جنس، تعداد دندانه ها، زاویه ی دنده ها، یک لبه یا دولبه بودن اره، عملکرد آن را تغییر می دهد.

تعداد دندانه ها و ریز یا درشت بودن آنها در طول اره، یکی از نکات مهم و تعیین کننده در یک اره ی دستی محسوب می شود.

آن چه که مشخص کننده است، تعداد دندانه ‌ها در واحد طول است. چون این واحد اندازه ی دندانه ها را مشخص می‌کند.

و نشان می ‌دهد که در هر سانتیمتر چند دندانه باید وجود داشته باشد، که دندانه های ریزتر برای موارد و قطعه های مقاوم تر طراحی شده اند، و دندانه های بزرگتر برای مواد نرم تر.

هرچه دندانه های اره بزرگتر باشد، سرعت آن در هنگام کار بالاتر خواهد رفت و هرچه دندانه ها کوچکتر و ریز تر باشد، سرعت کمتر خواهد شد.

اما آنچه مهم است این است که با همه ی دقتی که در کار اره کردن انجام دهید، باز هم با اره دستی کار کاملاً دقیق و تمیز نخواهد شد.

یک اره ی دستی چگونه در روی یک قطعه برش ایجاد می کند؟

تیغه های یک اره معمولاً جهت دار ساخته می‌شوند تا با خط عمود بر اره زاویه ای را ایجاد کنند و مشخص است که هر چه این زاویه بیشتر باشد، عرض بیشتری از سطح کار بریده خواهد شد.

تیغه ی اره ها به دو شکل ساخته می‌شوند:

الف) دندانه های دو لبه یا دندانه برای برش عرضی چوب، دراین صورت دندانه ی تیغه ها طوری ساخته می‌شوند، که هم در جهت رفت و هم در جهت برگشت برش را روی سطح کار به وجود می‌آورند.

که در اینصورت برای عملکرد بهتر و مناسب‌تر تیغه های دو طرف را باید در زاویه ی ۴۵ درجه نسبت به سطح کار نگه داشت.

ب) دندانه های یک لبه برای برش طولی چوب،دندانه ی این تیغه ها فقط در یک جهت کار را انجام می‌دهند مثلاً در موقع حرکت رفت، و یا در موقع حرکت برگشت و به سمت عقب برش را شکل می‌دهند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.