معرفی ابزار

هویه برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما تا به حال قطعات الکترونیکی که از اجزای کوچک و ریز، به وسیله ی هویه برقی روی مدار لحیم شده اند، را از نزدیک دیده اید. یا خیلی از وسایل برقی دیگر را که بر روی آن آثار جوش های لحیم کاری کوچکی که به وسیله هویه ی برقی انجام شده است.

این ابزار با همه سادگی که در ساخت آنها به کار برده شده از کاربرد بسیار بالایی برخوردارند. در این مطلب شما را با هویه برقی و انواع آن آشنا خواهیم کرد.

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید با ما همراه باشید.

هویه برقی چیست؟

این ابزار برقی را کمتر کسی است که نشناسد یا آن را ندیده باشد. این وسیله برای لحیم کاری قطعات و اجزای الکترونیکی مخصوصاً وصل قطعات کوچک، بر روی مدار ها و سیستم ها کاربرد دارد. به عبارت دیگر هویه وسیله ای است، برای ذوب و لحیم کردن و اتصال قطعات به یکدیگر.

برای انجام این کار علاوه بر هویه برقی لازم است از وسایل دیگری مثل: روغن لحیم، سیم قلع، روغن فلکس، تمیز کننده ی نوک هویه یا همان اسفنج نسوز و یک پایه برای نگهداری و هویه کمک بگیریم.

برای انتخاب نوع هویه در هنگام کار باید به قطعه ی اتصال و اندازه ی اتصال نیز توجه کنید، تا بتوانید دمای لازم را برای انجام لحیم کاری ایجاد کنید.

هویه ها از سه قسمت تشکیل شده اند: دسته ی آن که همیشه از عایق ساخته می شود، تا مانع رسیدن جریان برق و انتقال آن به دست شود. همچنین از سوختن دست، هنگام داغ شدن هویه جلوگیری می‌کند.

قسمت نوک ابزار: که با حرارتی که دریافت می کند، کاملاً داغ شده و با استفاده از مقداری سیم قلع و با انتقال قلع بر روی قسمتی که می‌خواهیم لحیم را انجام دهیم و با ذوب کردن قلع بر روی قطعه، عمل لحیم کاری را انجام می دهد.

المنت: وظیفه این قطعه تبدیل انرژی الکتریکی و جریان برق، به حرارت مورد نظر و انتقال آن به نوک هویه برقی است.

علاوه بر خود هویه، نیاز به وسایل جانبی دیگر مثل پایه هویه، تمیز کننده ی نوک هویه، روغن لحیم، سیم لحیم، مکنده یا قلع مکش هم داریم.

در بعضی از انواع هویه ها امکان تعویض سر هویه وجود دارد. اما در بعضی از آنها نمی توانیم این کار را انجام دهیم. به هر حال نوک هویه پس از مدتی که با آن کار شود، کثیف شده و باید با استفاده از سیم ظرفشویی، سمباده ریز یا اسفنج نسوز تمیز و پاکیزه شود.

چگونه باید لحیم کاری را انجام دهیم؟

ابتدا باید قطعه ای را که می‌خواهید لحیم کنید، در وضعیت مناسبی قرار دهید.

هویه را که به برق وصل کردید، اگر هویه شما از انواع هویه هاست که می توان دما را در آن تنظیم کرد، آن را روی ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

نوک هویه را با مقدار بسیار کمی از قلع آغشته کنید.

پایه قطعه و قسمت مورد نظر را با هویه حرارت دهید. بهتر است این کار را با پهلوی هویه انجام دهید نه با نوک آن

حالا سیم لحیم را به قطعه مورد نظر نزدیک کنید و با هویه آن را روی قطعه ذوب کنید.

سپس سیم لحیم و بعد از آن هم هویه برقی را از قطعه ی لحیم شده فاصله دهید و جدا کنید.

اگر لحیم کاری را به شکل صحیح انجام داده باشید، باید شکل قسمت لحیم شده شبیه به یک قیف معکوس شده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.