معرفی ابزار

نگهداری و تعمیر انواع دریل

نگهداری و تعمیر انواع دریل

قبلا گفتیم که دریل یکی از پرکاربردترین ابزار هایی است که در انواع مختلف به فروش می رسد، ولی صرف نظر از این که شما کدام نوع را خریداری می کنید، مهم ترین نکته ای که می بایست بدان دقت داشته باشید نگهداری و تعمیر انواع دریل است.

تا علاوه بر افزایش طول عمر این ابزار از خرید مجدد و هزینه های اضافی جلوگیری شود. حتی دریل های تولید شده توسط برترین برند های جهانی همچون بوش، ماکیتا و متابو هم در صورتی که به درستی استفاده نشوند، در معرض خراب شدن قرار می گیرند.

تعمیر و نگهداری انواع دریل (بوش، متابو و ماکیتا)

از اینجا شروع کنیم که، دریل به عنوان یک وسیله ی برقی برای این که بتواند به خوبی کار کند نیاز مداوم به مواد مصرفی همچون ذغال و گریس دارد.

بنابراین تعویض دائمی و به موقع این دو مورد بسیار مهم است.

وجود سه چرخ دنده درون انواع دریل، گریس کاری را به امری ضروری و همیشگی بدل ساخته تنها در این صورت است که نگهداری انواع دریل می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

بنابراین متناسب با این که چقدر از دریل خود استفاده می کنید مدام گریس آن را عوض نمایید، یا از یک تعمیرکار بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

ذغالی که از جنس گرافیت است، مقاوم در برابر خوردگی و ساییدگی بوده و موجب می شود جریان به صورت یکسو و یکطرفه به سمت موتور هدایت شود.

این طور بگوییم که با روشن کردن یک دریل برقی ذغال اولین میزبان جریان الکتریسیته است، تا جریان را همسو کرده و وارد موتور نماید.

موتور انرژی الکتریکی را دریافت و انرژی مکانیکی را به کمک کلاف هایی از جنس مس تحویل می دهد. عدم تعویض روغن تمام این فعالیت ها را مختل می سازد.

زمانی که ذغال تعبیه شده درون دریل را عوض می کنید، حتما به این نکته دقت داشته باشید که کلکتور (همان محلی که از اتصال با ذغال کاملا سیاه شده) نیاز به پاکسازی دارد، کافی است با یک سمباده آن را تمیز کرده و با کمک گرفتن از شی نوک تیزی به خوبی حفره ها را از مواد تهی سازید.

در پاسخ به این سؤال که مناسب ترین زمان برای تعویض ذغال ونگهداری انواع دریل چه موقع است؟ باید بگوییم زمانی که ساییدگی ذغال مانع از اتصال مناسب ذغال و آرمیچر شود.

اگر دریل را برای سوراخکاری و فعالیت های این چنینی بکار می گیرید، حتما پس از استفاده جهت خارج نمودن گرد و غبار از طریق یک کمپرسور باد به این کار اقدام نمایید.

به علاوه سرعت زیاد دریل، افزایش حرارت، و…. آسیب های جدی را برای این وسیله در پی خواهد داشت.

بنابراین توصیه می شود برای نگهداری انواع دریل، حتما پس از مدتی کار کردن با این وسیله به آن استراحت دهید. زمانی که بار زیادی بر روی دریل باشد ممکن است گیر کند یا به اصطلاح (گیرپاچ )نماید.

به کمک کلاچ محافظ ایمنی، که در جدیدترین دریل های بوش، ماکیتا و متابو موجود است می توان جلوی این اتفاق را گرفت.

با این حال اگر دریل شما فاقد این قابلیت است باید بگوییم احتمال گیر افتادن مته درون شیار هنگام کار بسیار زیاد است. اگر می خواهید شاهد این اتفاق نباشید، حتما در چنین مواقعی دست از روی سوئیچ دریل بردارید تا از حرکت باز ایستد.

سیم های موجود در دریل باید بررسی شوند، تا درصورت پارگی، پوسیدگی و موارد مشابه تعویض گردند. ضمن این که نباید از گیربکس و موتور دریل غافل شد.

بهترین تعمیرکار دریل

به رغم این که موارد مذکور کارایی دریل را افزایش می دهد و در نگهداری انواع دریل به شما کمک می کند تا در مواردی ساده بتوانید دریل خود را تعمیر کنید، اما با این حال تعمیرات ابزار برقی بهتر است توسط یک تعمیرکار خبره و کار بلد صورت گیرد.

اگر دریل بوش دارید یا اگر دریل ماکیتا انتخاب همیشگی شماست بهتر است به نمایندگی بوش یا ماکیتا مراجعه کرده تا درصورت خرابی هر قطعه نمونه ی اصل را برای شما جایگزین نمایند.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.