معرفی ابزار

فرز انگشتی یا فرز مینیاتوری چیست؟

فرز انگشتی یا فرز مینیاتوری چیست؟ - کلینیک ابزار

در مطالب قبلی در مورد دستگاه فرز، کاربرد و انواع آن مفصل صحبت کردیم. ولی لازم دیدیم در مورد فرز انگشتی یا فرز مینیاتوری با توجه به وسعت کاربرد آن مطالب بیشتری را عنوان کنیم.

اگر با این وسیله سر و کار دارید و می خواهید کمی بیشتر در مورد آن بدانید. با ما همراه باشید در سایت  کلینیک ابزار

ferez-dastgah-1_clinic

فرز انگشتی و کاربرد آن

این وسیله نوعی ابزار برقی است، که از یک موتور کوچک و چند چرخ دنده که در داخل آن قرار دارند تشکیل شده است. سرعت این فرز با میزان دور در دقیقه سنجیده می شود. ولی علاوه بر سرعت، قدرت و سایز کولت هم در این ابزار مهم است.

فرزهای مینیاتوری از انواع فرز هستند، که در کارهای ظریف مانند قالب سازی، منبت کاری و کارهای ظریف نجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

فرزهای انگشتی برای حکاکی، سمباده کاری، سوراخ کاری کارهای ظریف، ولی با دقت بالا استفاده می شوند.

این فرزها دارای سرعت های گوناگون و متنوعی نیز هستند، که برای انواع کارها قابل استفاده اند. بعضی از انواع این ابزار ممکن است سرعتی در حدود 30 هزار دور در دقیقه داشته باشند.

از این نوع فرزها برای از بین بردن زنگ از روی فلزات، برش صفحات طلا و نقره، برداشتن رنگ از روی سطوح کوچک، پولیش فلزات، منبت کاری، معرق کاری، صاف کردن سطوح چوبی و پلاستیکی، بزرگ کردن سوراخ های قفل، تراش کاری بر روی مجسمه ها، صنایع مبلمان سازی، تیز کردن وسایلی مانند اره، چاقو، قیچی، و….استفاده می کنند.

با اینکه این ابزار بسیار ظریف است؛ اما شما می توانید تیغه های مختلفی را بر روی آن نصب کنید. که این تیغه ها کاربردهای گوناگونی را نیز دارا هستند.

فرز انگشتی در سه مدل الف: گلو بلند ب: گلو کوتاه پ:  فرز مینیاتوری وجود دارد.

فرز گلو بلند را در مکان هایی استفاده می کنند که امکان دسترسی فرزهای دیگر مخصوصا فرز گلو کوتاه در آن وجود نداشته باشد. از فرزهای مینیاتوری هم برای انجام کارهای بسیار ظریف، حساس و دقیق استفاده می شود.

در مدل هایی از فرز مینیاتوری پایه ای را طراحی کرده اند که دستگاه روی میز ثابتی قرار می گیرد و در این صورت می توان با دقت بیشتری به کارهای ظریف وکارهایی که نیاز به توجه فراوان دارند،پرداخت.

ferez-dastgah-2_clinic

نکاتی برای خرید فرز مینیاتوری

چون این دستگاه کاربردهای زیادی دارد، ما باید با توجه به کاربرد و نیازمندی که از دستگاه انتظار داریم، دستگاه مورد نظر را خریداری کنیم.

در هنگام خرید باید دقت کنید که سرعت و گشتاوری دستگاه مناسب باشد.

در موقع خرید به وزن دستگاه توجه کنید و سعی کنید از فرزهایی با کمترین وزن ممکن استفاده کنید.

این ابزار باید دارای ابزارگیر قدرتمند و دیمر الکتریکی مجهزی نیز باشد.

از همه مهمتر به کارایی دستگاه دقت کنید و فرزی را تهیه کنید که با توجه به مقدار بوجه ای که به آن اختصاص می دهید بهترین گزینه باشد.

ضمن این که دستگاه باید از استانداردهای قابل قبولی نیز برخوردار باشد.

در بعضی از انواع فرز انگشتی، ساخت اصولی و بدنه ی ارگونومیک دستگاه باعث می شود، که شما به راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. مورد دیگر این است که پلاستیک بکار رفته در دسته ی آن ضد تعریق ساخته شده تا کار با آن در دراز مدت آسانتر و راحت تر باشد.

علاوه بر این در بعضی از انواع فرز مینیاتوری در داخل دستگاه، از بلبرینگ ضد غبار ساخته شده است؛ که برای افزایش عمر بلبرینگ ها بسیار موثر است.

حتی در بعضی از مدل های آن لوازم جانبی مثل: انواع صفحات مخصوص برش، سوهان مخصوص تیز کردن تیغه ها، انواع مته ها، صفحه ی سنباده، ابزار برش و فرم دهی و ….یافت می شود.

فرز انگشتی یا همان فرز مینیاتوری، یکی از ابزار های پر مصرف و محبوب ماکت سازان نیز به شمار می آید.

ferez-dastgah-4_clinic

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.