معرفی ابزار

انواع انبرقفلی کدام است؟

انواع انبرقفلی کدام است؟

برای آشنایی بهتر شما با انواع ابزار دستی سعی کردیم که توضیح در مورد هرکدام به شما ارائه دهیم، از جمله توضیح مختصری درباره انبرقفلی در پست قبل برایتان ارائه کردیم. در پست های بعدی برآن هستیم تا از انواع انبرقفلی و کاربرد آن ها مطالبی را منتشر کنیم.

بر اساس کاربردهای مختلفی که انواع انبرقفلی دارد در شکل و مدل های گوناگون نیز طراحی و تولید شده است و مدل های آن بر حسب نوع دهانه و یا همان فک آنان عبارتند از:

  • انبر قفلی دهانه صاف
  • انبر قفلی دهانه گرد
  • انبر قفلی دهانه V شکل
  • انبر قفلی دهانه بزرگ
  • انبر قفلی دم باریک
  • انبر قفلی مدل C
  • انبر قفلی جوش کاری
  • انبر قفلی دهانه تخت (برای نگه داشتن قطعات فلزی)
  • انبر قفلی دماغه طوطی

 

انواع انبرقفلی کدام است؟

انبر قفلی دهانه صاف

یکی از مدلهای معمولی و پرکاربرد در میان انواع انبرقفلی هاست و دهانه ی آن تخت و صاف است و برای نگه داشتن و کار با اشیایی است که سطح صاف دارند، مانند قطعات چوب و فلز.

در انتهای یکی از دسته‌های آن که پیچی قرار گرفته است جدیداً پیچ را به صورت توخالی و حفره دار میسازند تا با قرار دادن یک میله بلند به عنوان اهرم پیچ را به راحتی و بیشتر بتوان سفت کرد، چون چرخاندن این پیچ با دست کار را سخت‌تر خواهد کرد.

انبر قفلی دهانه گرد

این مدل از انواع انبرقفلی را برای کار با پیچ و مهره و لوله ها استفاده می کنند و در اشیایی که سطح گرد و مدور دارند کارایی بیشتری دارد.

انبرقفلی دهانه V شکل

در این مدل یک زبانه آن صاف وزبانه دیگر آن گرد است و ترکیبی از دو مدل صاف و گرد است و برای کار در هر دو سطح مدور و صاف کاربرد دارد.

انبر قفلی دهانه بزرگ

این مدل برای نگه داشتن لوله های بزرگتر با قطر بیشتر است و قطعات مدور را به راحتی نگه می‌دارد و دهانه ای بزرگ دارد.

انبر قفلی دم باریک

در این مدل از انواع انبرقفلی به دلیل نازک تر بودن زبانه ها، انبر قدرت کمتری دارد. اما برای کار در قسمتهایی بسته و باریک که نوک انبر قفلی های معمولی به آن نمی رسد، وسیله ای بسیار مناسبی است.

اما برای کارهای معمولی مناسب نیست و مقاومت مدل انبر تخت و یا گرد را هم ندارد.

انبر قفلی مدل C

این نوع از انبر قفلی می‌تواند لوله های مسی نرم را به راحتی خم کرده، مسدود و آب بندی کند.

از این انبر قفلی معمولاً در جوشکاری برای نگه داشتن دو قطعه کنار هم استفاده می‌کنند و در واقع به عنوان گیره از آن استفاده می‌شود.

انبر قفلی جوشکاری

فضای زیادی که بین دو زبانه این انبر وجود دارد باعث می شود که بتوان به راحتی روی قطعه‌ای که داخل انبر قرار گرفته کارکرد. همین طور با این وسیله فرد دید بهتری به دو قطعه ای که به هم چفت شده دارد و در زمان جوشکاری از آن برای کنار هم قرار گرفتن دو قطعه استفاده می‌شود و امکان اموری مانند جوشکاری، لحیم کاری و پرچ کاری را به راحتی فراهم می‌کند.

انبر قفلی دهانه تخت برای نگه داشتن قطعات فلزی

در این نوع از انواع انبرقفلی دهانه انبر کاملاً تخت و صاف و پهن طراحی شده تا بتواند ورق های فلزی که لازم است بر روی آن کار شود در دهانه انبر به شکل یک دست و صاف قرار گیرد.

انبر قفلی دماغه طوطی

به شکلی این انبر را طراحی کرده اند تا متناسب با گرفتن پیچ و مهره ها و اشیایی باشد که اشکال نامناسبی دارند و دارای پیچ و خم هستند و چون دهانه ی آن شبیه به دهان طوطی است آن را به این نام خوانده اند.

چگونه با انبر قفلی کار کنیم

  1. ابتدا دهانه انبر قفلی را به صورت تقریبی با پیچ مورد نظر تنظیم کنید و آن را باز کنید و بر روی قطعه مورد نظر قرار دهید.
  2. اگر اندازه دهانه کوچک و یا بزرگ بود با استفاده از پیچ تنظیم کننده انتهای انبر آن را کم و زیاد کنید تا با پیچ و مهره مورد نظر منطبق شود.
  3. دسته متحرک را فشار دهید تا کاملاً قفل شود.
  4. عمل باز و بسته کردن را انجام دهید
  5. در انتها قفل را به آرامی باز کنید تا قفل آزاد شود.

دقت کنید هنگام باز کردن قفل ناگهان ضربه به دستت آن وارد نشود و عاصیبی نبینید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.