درباره دستگاه‌ها

انتخاب دستگاه فرز مناسب و نکاتی در مورد آن

انتخاب دستگاه فرز مناسب و نکاتی در مورد آن – کلینیک ابزار

برای انتخاب دستگاه فرز مناسب لازم است که نکاتی را درمورد آن یاد گرفته و بیاموزیم. چراکه با انتخاب درست می توانیم دستگاهی را خریداری کنیم که علاوه بر کارکرد مناسب، درست و قابل قبول عمری طولانی نیز داشته باشند.

بدین طریق در هزینه هم صرفه جویی خواهد شد؛ چراکه با انتخاب دستگاه فرز مناسب دیگر لازم نیست در مدت زمان کوتاهی دستگاه دیگری را مجددا خریداری کنیم و یا اینکه در فاصله ای کوتاه به تعویض قطعات آن بپردازیم.

انتخاب دستگاه فرز مناسب

برای انتخاب دستگاه فرز، باید به بعضی نکاتی که اشاره می کنیم دقت کنید.

اندازه صفحات:

اندازه صفحات و دیسکی که روی دستگاه نصب می شود باید مناسب باشد.

صفحات بزرگتر امکان برش های عمیق تر را فراهم می کنند یعنی اگر قصد برش صفحات با ضخامت بالا را دارید باید از دیسک های بزرگتری استفاده کنید ولی این صفحات ظرافت مدل های کوچکتر را در حین انجام کار نخواهند داشت.

صفحات به طور معمول در اندازه های 115، 125، 150، 180 و 230 میلی متر طراحی می شوند که اندازه های بزرگتر، برای استفاده در کارگاه ها، صنایع تولیدی، کارخانه ها و… مورد استفاده است.

اما افراد عادی، در استفاده های خانگی و کوچک بهتر است از اندازه 115 میلی متری این دستگاه استفاده کنند.

قدرت موتور:

هرچه قدرت موتور بیشتر باشد کارهای سنگین تر و بزرگ تری را می تواند انجام دهد و صفحات بزرگتری روی آن قابل نصب هستند یعنی اندازه صفحه ها و قدرت موتور به هم نسبت مستقیمی دارند.

پس اگر قصد برش با صفحات بزرگتر را دارید باید از فرزهای قوی تری کمک گرفته و از این نوع فرزها استفاده کنید.

سرعت چرخش دیسک:

در مدل هایی با دیسک بزرگ معمولا سرعت چرخش نزدیک به 6000 دور در دقیقه است اما در مدل های کوچکتر این دستگاه سرعت چرخشی معادل با 12000 در دقیقه دارند.

به همین دلیل سرعت بالای چرخش دیسک، مصرف صفحات کوچک دستگاه فرز بیشتر است.

ولی قیمت صفحات بزرگتر و دستگاه بزرگتر بیشتر است.

سرعت چرخش دیسک ها معمولا بین 5000 – 10000 دور در دقیقه است.

طراحی دستگاه فرز:

برای انتخاب دستگاه فرز مناسب مهم ترین چیز چگونگی طراحی این وسیله است.

این ابزار باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی با دست گرفته شود ضمن اینکه با توجه به امکاناتی که دستگاه دارد، از نظر وزنی نیز سبک باشد.

معمولا یک دسته برای کنترل بهتر دستگاه و گرفتن آن با هر دو دست در روی آن تعبیه شده است که این دسته برای افراد چپ دست و راست دست به صورت جداگانه قابل تنظیم است.

پس بدین ترتیب و با اینگونه طراحی هر دو گروه به راحتی می توانند دستگاه فرز را در دست گرفته و به کار با این ابزار بپردازند.

ناگفته نماند در برخی از مدل های دستگاه فرز آن را ضد لرزش طراحی می کنند که راحتی و آسانی در کار را افزایش داده و آن را چندین برابر می کند.

کاربران عزیز در ادامه به معرفی انواع دستگاه های فرز اشاره خواهیم کرد.

امیدواریم مطالب آینده هم برای شما مفید باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.