درباره دستگاه‌ها

چگونگی کار با چکش تخریب و انواع مختلف چکش

چگونگی کار با چکش تخریب و انواع مختلف چکش – کلینیک ابزار

در پست قبلی در مورد چکش تخریب مواردی را عنوان کردیم. در ادامه ی مطالب به ذکر انواع چکش و تکمیل مطالب و نکات ایمنی درمورد استفاده از این ابزار خواهیم پرداخت. اگر علاقه مند به این مورد هستید،  با ما همراه باشید.

انواع چکش و کار با چکش تخریب

چکش های دستی ابتدایی ترین چکش هایی بودند که بشر از آن ها استفاده کرد. این ابزارها دارای دو قسمت 1- دسته 2- سر(مضربه) هستند.

دسته ی اغلب چکش ها از جنس چوب اشباع شده ساخته می شود و در بعضی از انواع آن جنس دسته را از استنلس استیل می سازند که اگر چه که سبب استحکام و عمر طولانی دسته میشوند اما باعث گرانی چکش نیز خواهند شد.

اما قسمت سر یا مضربه: بیشتر وزن چکش را قسمت سرآن تشکیل می دهد که معمولا از جنس فلزاتی همچون آهن ساخته می شود. چکش هایی که قسمت سر در آن ها سبک است به چکش نرم معروف هستند. کار برد چکش در قدیم هم بیشتر به منظور تخریب بوده و در واقع نام آن ها را باید همان چکش تخریب گذاشت.

اما انواع چکش عبارتند از:

  • 1- چکش ساچمه ای
  • 2- چکش میخ دار
  • 3- چکش سرتیز
  • 4- چکش پتکی
  • 5- چکش گوه ای

نوع دیگر دسته بندی چکش ها بر اساس وزن آن ها انجام می گیرد و وزن با واحد اونس سنجیده می شود. هر چه چکش سنگین تر باشد قابلیت استفاده در کار های سنگین تر را داراست و درصنعت کاربرد بیشتری دارد.

چگونگی کار با چکش تخریب

ابتدا سعی کنید نکات ایمنی در کار را جدی بگیرید و آنها را رعایت کنید. باید بدانید که استفاده از چکش تخریب نیاز به فشار محکم و سنگین دارد و کار با آن کمی سخت است. همانطور که گفتیم شخص مورد نظر باید از نظر جسمانی قدرتمند باشد سپس با فشار محکم و یکنواخت و پایداری که به دسته ی چکش وارد می کند باید عمل تخریب را انجام دهد.

اگر این فشار دارای عدم ثبات و یکنواختی و فشار محکم باشد، تخریب به درستی صورت نمی‌گیرد و باعث می‌شود که سر چکش دچار لغزش شده که این حرکت بسیار خطرساز خواهد بود.

در ضمن جایی را که قرار است تخریب کنیم، باید با دادن کمی زاویه به کار، آن را تخریب کرد و انجام این کار به صورت مستقیم اشتباه است و ممکن است ما را دچار آسیب و حادثه کند. و به ابزار هم صدمه برساند.

وکلا استفاده ی نادرست از این ابزار می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای افراد ایجاد کند. پس باید کار با آن را بیاموزیم.

نکات ایمنی در هنگام کار با چکش تخریب:

هنگام به کار گیری این ابزار نباید کسی در اطراف آن باشد.

درهنگام کار نباید کاملا به صورت مستقیم تخریب را انجام داد بلکه باید چکش را نسبت به محل تخریب زاویه‌ دار قرار دهیم.

فشار وارده به چکش باید محکم و ممتد باشد در غیر این صورت چکش دچار لغزش شده و ممکن است حادثه ایجاد کند.

در موقع کار از چکمه های مخصوص کارهای سنگین کمک بگیرید، چون در صورت به هم خوردن تعادل شخص می تواند در این مورد به او کمک کند.

زمان استفاده از چکش تخریب حتما از کلاه ایمنی، دستکش مخصوص، عینک محافظ و استفاده کنید.

چکش تخریب هم جزو ابزارهای تخصصی مورد استفاده در مشاغل مرتبط با عملیات ساخت و ساز است و انواع متفاوتی از آن برای کارهای مختلف ساخته شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.