معرفی ابزار

قسمت های مختلف هویه ی برقی و لوازم جانبی آن

قسمت های مختلف هویه ی برقی و لوازم جانبی آن – کلینیک ابزار

برای شناخت یک ابزار مثل هویه ی برقی اگر از قسمت های مختلف آن آگاهی واطلاعاتی داشته باشیم، خیلی راحت تر می توانیم با آن کار کنیم. یا این که اگر مشکلی هنگام کار برای ابزار پیش بیاید با اطلاعات درستی که از قطعات آن داریم به راحتی می توانیم به رفع آن بپردازیم.

برای همین منظور در این مطلب قسمت های مختلف هویه ی برقی را برایتان معرفی می کنیم.

قسمت های مختلف یک هویه ی برقی

پایه ی هویه:

پایه برای یک هویه، یکی از قسمت های بسیار مهم است؛ که البته بعضی از هویه ها دارای پایه و برخی بدون پایه هستند.

یکی از مشکلات بزرگ، نداشتن پایه برای یک هویه است. زیرا عدم وجود پایه، علاوه بر این که کار کردن با دستگاه را مشکل می‌کند؛ بسیار خطرناک نیز هست و ممکن است باعث سوختگی و یا بروز آتش‌سوزی هم شود.

البته در سیستم های هویه ی برقی جدید و پیشرفته، پایه را جزو لاینفک این ابزار به شمار آورده و برای آنها پایه ای شکیل نیز در نظر گرفته اند. به طوری که در این هویه‌ها کنترل دما هم به صورت دیجیتال انجام می‌گیرد.

نوک هویه:

هر نوع از هویه ی برقی را برای انجام کاری ساخته اند؛ که البته نوک آن که مهمترین قسمت هویه است، با توجه به کارایی این ابزار در توان و اندازه های مختلفی ساخته گفته می‌شود. مثلا برای لحیم کاری قطعات اس ام دی SMD از هویه های مخصوصی که سر آنها نازک و دمای آنها پایین است استفاده می‌کنند.

روغن لحیم:

استفاده از روغن لحیم در موقع لحیم کاری و به کار بردن هویه باعث می‌شود تا قسمت لحیم به نقطه ی مورد نظر به خوبی بچسبد.

سیم لحیم:

ضخامت سیم لحیم به اندازه ی هویه ای که به کار برده می شود بستگی دارد. سیم لحیم ماده‌ای است که باعث می‌شود دو قطعه به هم متصل شوند و به عنوان یک واسطه برای پیوند دو قطعه از آن استفاده می‌شود. البته انواع متفاوتی نیز دارد.

قلع مکش یا مکنده:

ابزار بسیار کاربردی و سودمندی است که در هنگام تصحیح اشتباه یا ایجاد تغییرات برای لحیم کاری استفاده می شود. این وسیله می‌تواند، لحیم ذوب شده را از محل اتصال جدا کرده یا در اصطلاح بمکد.

برای انجام این کار و جدا کردن قسمت لحیم شده، ابتدا با دست راست محل اتصال لحیم را توسط هویه داغ کرده و سپس توسط دست چپ با قلع کش، قلع قدیمی را از روی برد جدا ‌کنید. حالا می توانید قطعه ی مورد نظر را نیز از روی برد بردارید.

اسفنج نسوز یا سنباده ریز:

در اثر لحیم کاری های مکرر و استفاده ی مداوم از نوک هویه ی برقی، معمولا نوک آن از حالت صاف و یکدست خود خارج شده و زائده هایی به نوک هویه می چسبد. در این حالت برای لحیم کاری بعدی باید اول نوک هویه را با سنباده ریز تمیز کنید.

بعد از لحیم کاری و حتی در هنکام کار با هویه باید سر آن را با اسفنج نسوز مرتب تمیز کنید؛ چون مهمترین وکاربردی ترین قسمت این ابزار نوک آن است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.