درباره دستگاه‌ها

دستگاه مینی فرز چیست؟

دستگاه مینی فرز چیست؟ - کلینیک ابزار

در پست های قبل در مورد دستگاه فرز صحبت کردیم. اما در این مطلب می خواهیم در مورد دستگاه مینی فرز نکاتی را عنوان کنیم. امیدواریم بتوانیم با توجه به نیاز و علاقمندی شما گامی را در این راه برداشته باشیم.

پس مثل همیشه با ما همراهی کنید.

دستگاه مینی فرز چگونه است؟

در مکانهایی که امکان استفاده از دستگاه فرز وجود ندارد، از دستگاه مینی فرز استفاده می شود. این دستگاه با سرعت ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه و در ابعاد کوچک تری طراحی شده است. دستگاه مینی فرز یک ابزار چند کاره است، که برای برش سنگ، برش و پرداخت فلزات و برداشتن مواد اضافی از روی قطعه ی کار مورد استفاده قرار می گیرد.

حتی برش کاشی، سنگ فرش، برش گچ، برش سیمان، پاک کردن رنگ از روی سطوح، برش و ساب استیل، تیز کردن تیغه ها، برش پلاستیک، برای برشکاری در جواهرسازی و غیره از این دستگاه استفاده می‌شود.

این ابزار تا حدودی کاربرد سنگ فرز را دارد. ولی با قدرت کمتر و مانور بیشتر و مزیت دستگاه مینی فرز این است که با یک دست نیز قابل کنترل است و چون سایز کوچکی دارد، برای کارهای ظریف نیز مناسب است.

نکته‌ای که در مورد مینی فرز مهم است، قدرت موتور و ابعاد صفحه ی برش آنهاست. که باید این دو با هم متناسب باشند. یعنی با بالا رفتن قدرت موتور ابعاد صفحه ی برش نیز بزرگتر خواهد شد. از نکات دیگری که هنگام انتخاب این دستگاه باید مدنظر قرار گیرد، منبع تغذیه، سایز محور یا میله، سرعت آزاد و مواردی از این دست است.

یک مینی فرز خوب باید مشخصاتی را دارا باشد، که عبارتند از:

وزن مناسب:

دستگاه مینی فرز باید از وزن مناسبی برخوردار باشد. تا کاربر بتواند بهتر و راحت تر آن را در دست گرفته و کنترل کند و کار برش یا سایش بر روی سطوح مورد نظر را انجام دهد. این امر با توجه به این است که از مینی فرز عموماً در کارهای ظریف استفاده می‌شود.

طراحی دستگاه:

طراحی و ساخت دستگاه و اصولی بودن آن بر اساس دستورالعمل‌های آرگونومیک باعث می‌شود که علاوه بر افزایش ایمنی در هنگام کار، از خستگی کاربر نیز جلوگیری به عمل آید.

 موتور دستگاه:

این ابزار باید دارای موتوری قوی و قدرتمند با توان خروجی بالایی باشد. هر چه کارایی دستگاه بیشتر باشد و از آن به طور مداوم استفاده شود، این مسئله یعنی داشتن موتور قوی بیشتر شدت می‌یابد.

مجهز بودن به گیربکس:

چون دستگاه مینی فرز مجهز به گیربکس صنعتی می باشد، باعث افزایش طول عمر و همچنین افزایش کارایی دستگاه نیز نخواهد شد.

 سرعت آزاد دستگاه:

یکی از نکات مهم در انتخاب دستگاه مینی فرز مناسب، همین سرعت آزاد است و بدین معناست که سرعت دستگاه در حالت گردش آزاد چقدر است؟  می‌توان گفت دستگاهی که دارای دور موتور و سرعت آزاد بالاتری باشد، دستگاه بهتری نیز خواهد بود.

جنس قطعات دستگاه:

دستگاهی را انتخاب کنید که بلبرینگ ها، دنده ها و تمامی قسمت های آن از بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه ساخته شده باشند. حتی اگر لازم باشد، در ابتدا قیمت بالاتری را بپردازید.

زیرا این نوع دستگاه ها در حین انجام کار کمتر دچار مشکل می‌شوند و عمر طولانی تری خواهند داشت. پس از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه تر خواهند بود.

سهولت در تعویض قطعات:

دستگاه هایی که در طراحی و ساخت آن ها سهولت در تعویض قطعات لحاظ شده باشد، باعث می‌شود که شما بتوانید قطعات را به راحتی و در کمترین زمان و بدون مواجه شدن با مشکلی تعویض کنید.

این امر به شما کمک خواهد کرد که در وقت صرفه جویی کنید.

مثلا اگر در حین کار صفحه ی برش بشکند و به تعویض نیاز داشته باشد، به راحتی و با صرف کمترین زمان شما آن را عوض کرده و مجددا به کار می پردازید.

طول وجنس سیم کابل:

در دستگاه مینی فرز و تمام دستگاه های برقی، یکی از مهمترین پارامتر هایی که باید در نظر بگیرید، ابتدا جنس کابل و بعد طول آن است. چون وقتی سیم و کابل دستگاه از طول مناسبی برخوردار باشد، قدرت مانور بیشتری برای کار خواهید داشت.

همچنین کیفیت و جنس کابل به کار برده شده باید مطابق با استانداردها باشد تا زود خراب و فرسوده نشود.

استاندارد دستگاه:

دستگاه مینی فرزی را انتخاب کنید که از استانداردهای لازم و مناسب برای تمامی قطعات و قسمت ها برخوردار باشند.

سعی کنید از برندها و مارک های معتبر خریداری کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.