معرفی ابزار

دریل کرگیری چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل کرگیری چیست و چه کاربردی دارد؟ - کلینیک ابزار

اگر تا به حال اسم خیلی از ابزار ها را شنیده باشید بعید به نظر می رسد که اسم دستگاهی مانند دریل کرگیری را شنیده باشید. و یا اصلا در مورد کاربرد آن مطالبی را بدانید شاید فقط گروهی از متخصصین فن و حرفه ای ها با نام این ابزار آشنا باشند و یا با آن آشنا باشند.

در هر حال بهتر دیدیم که چون دریل کرگیری در بخش انواع دریل جای می گیرد مطالبی هرچند مختصر در مورد آن عنوان کنیم که امیدواریم مورد نظر شما هم بوده باشد.

ما را با این مطلب همراهی کنید.

DREIL2_clinic

دستگاه یا دریل کرگیری (نمونه برداری) چیست؟

این دستگاه یک ابزار بسیار قدرت مند جهت برش و نمونه گیری از مصالح سفت و سخت با جنس های گوناگونی مانند آسفالت، بتون، سنگ، آجر و… و حتی دیگر مواد جامد می باشد.

نام های دیگری برای این ابزار وجود دارد مانند دستگاه مغزه گیر، دستگاه نمونه گیر، دستگاه هسته گیر.

این ابزار با توجه به نوع کاربری که دارد توسط نیروهای مختلفی از جمله موتورهای بنزینی و الکتریکی و یا هیدرولیکی کار می کند و در اندازه های مختلفی هم ساخته شده است.

از بزرگترین آنها که توسط ماشین آلات بزرگ و مخصوص راه سازی حمل می شوند تا نوع کوچک آن که می توان آن را ه سادگی توسط افراد حمل کرد.

شما می توانید با استفاده از دریل کرگیری یا نمونه بردار در آسفالت، بتون، آجر و یا هر سطح سخت دیگر سوراخ هایی را با قطر 20 – 450 میلی متر ایجاد کنید.

این ابزار هم با پایه و هم بدون پایه طراحی و ساخته می شود و می توان از آنها به صورت خشک و یا سوراخ کاری به وسیله آب استفاده کرد.

از جمله کارهایی که این دستگاه انجام می دهد، می توان به کاشت آرماتور و بولت درون سازه های بتونی اشاره کرد.

ضمن اینکه نمونه برداری از بتون و خاک و حتی طراحی سازه های بتونی و اصلاح مشکلات اجرایی از کاربردهای دیگر این دستگاه است.

در کشورهای دیگر استفاده از دریل کرگیری به عنوان یک آزمایش جهت استاندار بودن سازه استفاده می شود اما معمولا زمانی از این دستگاه نمونه بردار کمک می گیرند که دستگاه نظارتی در تایید بتون کار شده در سازه با پیمانکاران دچار مشکل شده باشند.

دریل های کرگیری از نظر نوع سوراخ کاری، سایز سوراخ کاری، سرعت سوراخ کاری، قدرت و مشخصات موتور متفاوت هستند.

این ابزار با توجه به جنس مته ها و همینطور جنس مصالحی که روی آن کار می کند و در حین انجام کار اصطکاک و گرمای بسیار زیادی را تولید می کند که در صورت عدم مهار این گرما که بیشتر ناشی از اصطکاک الماسه های مته با مصالح است، می تواند طول عمر مته ها و دستگاه را کاهش دهد و به موتور نیز فشار مضاعفی را وارد کند.

در بعضی موارد مثل کرگیری و نمونه گیری بتون از آب برای رفع گرمای زیاد دستگاه استفاده می کنند که بدین وسیله هم از گرمای زیاد دستگاه کاسته شده و هم از ایجاد گرد و غبار جلوگیری می کند.

راه دیگر کم کردن گرد و غبار در هنگام استفاده از این دستگاه استفاده از پورت اتصال به جاروبرقی است؛ که با وصل کردن آن به دستگاه و سپس به جارو برقی محیطی عاری از گردوغبار خواهید داشت.

روش دیگر، استفاده از دستگاه های دارای سیستم اگزوز یا همان تهویه است.

استفاده از مته های الماسه دار به جای مته های سخت کاری نیز به این موضوع کمک می کند.

DREIL5_clinic

مزایای دستگاه کرگیری یا نمونه بردار

از مزایای دستگاه مغزه گیری کی توان به این موارد اشاره کرد:

  • سرعت عملکرد بالا در کار
  • دقت و صحت انجام کار
  • قابلیت انجام سوراخ کاری و نمونه گیری در انواع متفاوتی از مواد
  • ایمنی بالای دستگاه
  • مزایای بسیار عالی دستگاه
  • کار بدون ایجاد گردوغبار
  • مغروم به صرفه از جهت صرف وقت، هزینه و انرژی

یکی از مهم ترین مسائل در هنگام استفاده از دریل کرگیری انتخاب بهترین مته برای آن است.

نوع این مته با کیفیت برش رابطه مستقیمی دارد.

انتخاب نوع الماسه مته کرگیری باید متناسب با جنس مصالح باشد حتی در خرید مته باید به طراحی الماسه ها با توجه به نوع کاربرد آنها و همینطور اندازه قطر و عمق آن نیز دقت کنید.

در پایان باید بگوییم که برای کار با این دریل ابتدا دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید و به نکات ایمنی در هنگام کار دقت و توجه لازم را داشته باشید.

DREIL3_clinic

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.