درباره دستگاه‌ها

انواع ماشین های فرز کدام اند و چه کاربردی دارند؟

انواع ماشین های فرز کدام اند و چه کاربردی دارند؟ - کلینیک ابزار

در پست های قبل مطالبی را در مورد کاربرد دستگاه فرز و انواع دیسک های آن و همینطور انتخاب یک دستگاه فرز مناسب عنوان کردیم. اما در این پست می خواهیم انواع ماشین های فرز را به شما معرفی کنیم.

ماشین های فرز همینطور که دارای انواع متفاوتی هستند کارکردهای گوناگونی را نیز دارا می باشند برای همین در مشاغل مختلف از مدل های خاصی از این ماشین انتخاب و استفاده می شود.

شما نیز با توجه به کاربردی که از این ابزار نیاز دارید باید نوع مناسب آن را برای خود انتخاب کنید.

انواع ماشین هایِ فرز

ماشین های فرز را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد:

ماشین های فرز عمومی که به ماشین های فرز افقی و عمودی تقسیم می شوند و ماشین های فرز مخصوص.

ماشین های فرز افقی:

محور این نوع از دستگاه فرز، افقی است و میز این دستگاه در سه جهت: طولی و عرضی و قائم بر هم حرکت می کنند. این ماشین ها بیشتر برای تراشیدن سطوح، ایجاد شیارهای مستقیم و مارپیچ، رنده تراش و فرم دهی به کار می‌رود. این نوع ماشین ها در دو نوع ساده و اونیورسال طراحی شده اند.

تفاوت این دو نوع، در میز کار آنهاست. ماشین های فرز افقی اونیورسال علاوه بر آزادی در سه محور می توانند حول محور قائم دستگاه حرکت چرخشی بکنند.

ماشین فرز عمودی:

ساختمان ماشین این دستگاه شبیه مدل افقی آن است. با این تفاوت که محور آنها قائم است و میزآن ها در سه جهت عمود بر یکدیگر حرکت می کنند. از ماشینهای قائم برای تراشیدن سطوح به وسیله ی فرزهایی که لبه ی برنده شان روی پیشانی آنها قرار دارد استفاده می‌کنند.

میز کار این دستگاه ها در سه جهت x y z  می توانند حرکت کنند. این نوع از ماشین های فرز بیشترین کاربرد را در بین دستگاه های فرز دارا می باشد.

معرفی انواع ماشین های فرز

ماشین فرز استوانه ‌ای یا سیلندری:

در این مدل از فرز قطعه ی کار به سمت دیسک، چرخانده و هدایت می‌شود تا یک شیء استوانه ‌ای ایجاد شود. این دستگاه در تولید اجسامی با دقت بالا کاربرد دارد. که از آن جمله می‌توان به میله ها، بلبرینگ ها، انواع لوله ها و ….اشاره کرد. دستگاه فرز سیلندری در چند مدل تولید می‌شود که یکی از متداولترین آنها دستگاه تراشکاری است.

ماشین فرز سنگبری:

در این مدل معمولا از سنگ فرزی استفاده شده که باعث می‌شود در پایان کار سطحی صاف و صیقلی به وجود آید. چون این فرز برای تراشیدن و صیقل دادن کاشی و سنگ استفاده می شود،پس برای جلوگیری از شکستن سنگ و کاشی از آب استفاده می شود. اما نوع دیگر این دستگاه که بدون آب هم کار می‌کند، تولید شده است.

در پست بعدی با انواع دیگری از ماشین های فرز و کاربرد آن آشنا خواهید شد.

در صورت تمایل میتوانید پست های زیر را مطالعه نمایید.

دستگاه دریل بتن کن چیست؟

اره عمودبر و نکات ایمنی در مورد آن

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.