درباره دستگاه‌ها

انواع دیگر ماشین فرز کدام است؟

انواع دیگر ماشین فرز کدام است؟ - کلینیک ابزار

همانطور که گفتیم ماشین فرز انواع زیاد و گوناگونی دارد. در پست قبلی سعی کریدم شما را با تعدادی از آنها آشنا کنیم اما برای اینکه شما آگاهی بیشتری در مورد این ابزار پر مصرف و مدل های متنوع آن داشته باشید لازم است که اطلاعاتی هم در زمینه انواع دیگر ماشین فرز داشته باشید تا به راحتی بتوانید در صورت لزوم یکی از آنها را برای کاری که در نظر گرفتید، انتخاب کنید.

ماشین فرز و انواع دیگر آن

dastgah-ferez6_clinic

ماشین فرز آهنگری:

فرز آهنگری هم از انواع همین فرز سنگ بری است. که مخصوص فرزکاری آهن طراحی شده است. این دستگاه فرز در ابعاد کوچکتری نیز تولید شده است، که برای تراشیدن اجسام گرد، مثل لوله و شکل دادن و حکاکی در کار نجاری استفاده می‌شود.

ماشین فرز سنباده:

دستگاه فرز برای صیقلی کردن و صاف کردن فلزات و مواد دیگر با مقاومت بالا ساخته شده است و این کار با کمک یک نوار با پوشش سایشی انجام می‌شود و فرزکاری با روش نواری کاربردهای فراوانی نیز دارد. که از جمله آنها می‌توان به حذف پوسیدگی‌های فلز،  پولیش کردن،  حذف خوردگی ها،  شکل دادن و صیقلی کردن آنها نام برد.

ماشین فرز سطحی:

شاید یکی از رایج ترین و متداول ترین انواع فرز، فرز سطحی است و یکی از انواع آن دستگاه سی ان سی است. که از دیسک ساینده و گیره ی نگه دارنده و میز چرخان تشکیل شده است . دیسک های روی میز چرخان، شکل مورد نظر را ایجاد می‌کنند و این به کمک گیره ی فرز انجام می شود، که قطعه ی کار را محکم در جایگاه خود نگه می دارد.

ماشین فرز انگشتی:

یک ابزار برقی است. که معمولاً با سرعتی معادل ۲۷ هزار دور در دقیقه می چرخد. این فرز گشتاور کم تر، اما میزان سرعت بالاتری در مقایسه با انواع فرز های بزرگتر را دارد و از گشتاور پایین آن برای کارهای ظریف استفاده می کنند.

در این فرز دیسک های سایشی به کار برده می شود که قابل تعویض هستند. عملکرد این فرز انگشتی مشابه دریل هاست. که می توان سمباده ها، مته ها و دیسک های مختلف را به این ابزار متصل کرد و کارهای متفاوتی مانند تراشکاری، پولیش دادن، صیقل دادن، حکاکی و…. را بر روی قطعه ی کار انجام داد.

بعضی از فرزهای شارژی انگشتی را می توان برای کارهای ظریفی مثل طلاسازی، مجسمه سازی، قالب گیری و حتی تولید لوازم دندانپزشکی هم استفاده کرد. بعضی از انواع فرز شارژی انگشتی می تواند، سری خود را با سرعتی بین ۵۰۰۰ تا ۲۵ هزار R P Mحرکت دهد.

ماشین فرز سنگ رومیزی:

این دستگاه برای شکل دادن و تراشیدن طراحی شده است. ولی کاربردهای دیگر از جمله تیز کردن ابزار، فلز کاری سنگ، فلز و چوب را داراست و برای از بین بردن زنگ زدگی و خوردگی هم قابل استفاده است. سنگ رومیزی یک دستگاه فرز کاری قوی است و سرعتی معادل ۳۵۰۰ دور در دقیقه را دارد.

این دستگاه بر روی میز کار یا پایه ی ثابت قرار می گیرد و از یک موتور مرکزی با دو دیسک سایشی در دو طرف بر خوردار است. مجهز بودن به این دو دیسک سبب می‌شود که بتوانید با کمک دو دیسک کارهای مختلفی را همزمان انجام دهید.

کاربردهای وسیع و فراگیر بودن روند فرزکاری باعث شده تا انواع گوناگونی از این ابزار طراحی و تولید شود که ما بعضی از اقسام آن را برای شما تا حدودی معرفی کردیم.

dastgah-ferez8_clinic

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.