درباره دستگاه‌ها

ابزار هیدرولیکی و انرژی هیدرولیکی

ابزار هیدرولیکی و انرژی هیدرولیکی

اگر برای خرید لوازم و وسایل اتومبیل به بازار رفته باشید شاید این کلمه به گوشتان آن آشنا باشد که این ابزار هیدرولیکی است. حتماً با خود فکر کرده اید ابزار هیدرولیکی چه نوع ابزاری هستند و اصلا هیدرولیکی چه مفهومی دارد؟

چه خصوصیاتی دارند و یا اینکه چگونه کار میکنند؟

در این پست میخواهیم مختصری در مورد مفهوم هیدرولیک و ابزار هیدرولیکی صحبت کنیم. اگر علاقمند به این موضوع هستید با ما تا نتها همراه باشید.

 

درباره ابزار هیدرولیکی و مفهوم آن

کلمه هیدرولیک به چه معنی است؟

هیدرو یک کلمه یونانی است و کلمه هیدرولیک از آن نشأت گرفته است و معنی آن جریان حرکت در مایعات می باشد.

هیدرولیک روغنی و خواص آن

 

البته در ابتدا کلمه هیدرولیک فقط به آب اطلاق می شد ولی کم‌کم معنی گسترده تری به خود گرفت و به معنی بررسی در مورد بهره برداری از آب و به گردش درآوردن چرخ های آبی و کلاً مهندسی آب اطلاق شد.

اما امروزه کلمه هیدرولیک مخصوص به آب و مطالب مربوط به آن نیست، بلکه دامنه وسیع تری یافته و به طور کلی شامل قواعد و کاربرد همه مایع، مخصوصاً روغن می باشد.

پس می توان این طور عنوان کرد که هیدرولیک فنی است که انتقال و تبدیل نیرو و انرژی را توسط مایعات انجام می‌دهد.

اما چرا در صنعت و ابزار هیدرولیکی ابتدا از نیروی آب استفاده شد ولی بعدا توجه به این مایع برای تولید انرژی کمتر شد و توجه بیشتر متمایل به روغن گشت؟

باید پاسخ داد که چون آب دارای خاصیت زنگ زدگی بود و نمی توانست به عنوان انرژی انتقال دهند مورد استفاده باشد. ولی روغن به علت خاصیت ضد زنگی که داشت به خصوص در صنایع برای انتقال انرژی در سیستم کنترل، استفاده های بسیاری پیدا کرده است.

در ثانی روغن می‌توانست در روغن کاری قطعات در حین کار مورد مصرف قرار گیرد.

پس منظور از هیدرولیک، همان هیدرولیک روغنی است و حوزه کاربرد هیدرولیک روغنی استفاده از انرژی استاتیکی و دینامیکی آن در مهندسی کنترل برای انتقال و تولید نیرو و انتقال سیگنال ها می باشد.

ابزار هیدرولیکی و انرژی هیدرولیکی

 

تاریخچه مختصری در مورد ابزار هیدرولیک

وسایل و ابزار هیدرولیکی که از صنعت هیدرولیک در ساخت آنها بهره برده شده است تاریخچه قدیمی دارد.

یکی از قدیمی‌ترین ابزار هیدرولیکی پمپ های هیدرولیکی می باشد که در اواسط قرن سوم قبل از مسیح، پمپ پیستونی – اهرمی که دارای دو سیلندر بود، توسط فردی یونانی به نام کتزی بیوس اختراع شد.

در قرن هشتم انواع چرخ های آبی تولید و رواج پیدا کردند.

در قرن شانزدهم انواع پمپ های مختلف آبی توسعه پیدا کرده و ساخته شدند. خصوصاً پمپ های چرخ دنده ای که هنوز هم مورد استفاده و توجه اند.

همچنین در همین قرن بود که اصول ساختمان پرس هیدرولیکی طراحی گردید و یک قرن بعد، اولین پرس هیدرولیکی که کاربردی بود شروع به کار کرد.

در قرن نوزدهم کاربرد پرس های هیدرولیکی آبی به اوج خود رسید.

هیدرولیک روغنی و خواص آن

و اما قرن بیستم زمان شروع و گسترش ابزار هیدرولیکی روغنی در صنایع و تاسیسات مختلف بود.

سال ۱۹۴۰ سال تولید انواع مختلف وسایل و ابزار هیدرولیکی است که بعضی از آنها در حال حاضر به صورت سری تولید می گردد و در اثر توسعه صنعت و ابزار هیدرولیکی، بسیاری از قطعات و لوازم هیدرولیک روغنی به صورت کاملا استاندارد و به طور انبوه تهیه و تولید می شود.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.